З понеділка в Україні оформити дрібне ДТП можна буде без участі інспекторів ДАІ
В Україні з 19 вересня 2011 року буде вступає в дію система
спрощеної фіксації обставин дорожньо-транспортних пригод із
використанням Повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду
(Європротокол).
Відтак, оформити «дрібну» автопригоду (без травмованих та
загиблих) водії-учасники зможуть самостійно (без участі інспекторів
ДАІ), заповнивши Європротокол
Водії транспортних засобів, потрапивши у ДТП, можуть скористатися Європротоколом лише за наявності наступних обставин:
- учасниками ДТП є лише забезпечені полісом ОСЦВА транспортні засоби;
- відсутні травмовані (загиблі) люди;
- водії цих транспортних засобів дійшли згоди щодо обставин скоєння ДТП;
- у водіїв відсутні ознаки алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів.
Якщо водії скористались Європротоколом через обопільне його
оформлення та підписання, то вони мають право залишити місце ДТП,
звільняються від обов’язку інформувати Державтоінспекцію МВС України про
настання ДТП, а також звільняються від адміністративної
відповідальності, передбаченої за спричинення ДТП.
Рішення про виклик на місце ДТП працівників Державтоінспекції
учасники аварії приймають самостійно. Якщо вони вважають за потрібне
оформити ДТП за звичними правилами, то працівники ДАІ не можуть
відмовити автовласникам у складанні відповідних документів на місці
пригоди.
Якщо ж водії скористались Європротоколом, то вони звільняються від
обов’язку інформувати органи Державтоінспекції про скоєння
дорожньо-транспортної пригоди. Однак, у разі невиконання хоча б однієї з
обов’язкових для Європротоколу умов, то виклик співробітників ДАІ для
оформлення ДТП є обов’язковим.
У Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового
відшкодування» чітко визначено, що страховик зобов’язаний забезпечити
страхувальника бланком Європротоколу. Передбачається, що бланки
Європротоколу будуть видаватися автовласникам безкоштовно під час
укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової
відповідальності власників наземних транспортних засобів. Якщо
страхувальник використає свій бланк, то він може звернутися до свого
страховика за новим.
Якщо договір обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності
укладений до 19 вересня 2011 року, то він діє на умовах чинного на той
момент законодавства, яке не передбачало використання Європротоколу, а
також інших новацій, запроваджених Законом №3045-VI.
Таким чином, автовласники, договори страхування яких укладені до
19.09.2011, не можуть користуватися системою спрощеного оформлення ДТП
(Європротоколом).
Моторне бюро рекомендує таким автовласникам переукласти після 19
вересня 2011 року договори страхування автоцивільної відповідальності на
нових умовах, щоби мати можливість у подальшому користуватись системою
спрощеного оформлення ДТП (Європротоколом), а також будувати відносини
зі страховиком, особливо у сфері врегулювання збитків, у відповідності
до сучасних норм законодавства.
Якщо сталась ДТП, за наслідками якої був заповнений Європротокол, то
учасники аварії повинні не пізніше трьох робочих днів з дати ДТП
звернутись зі своїм примірником заповненого Європротоколу до страховика,
з яким укладали договір обов’язкового страхування цивільно-правової
відповідальності власників наземних транспортних засобів.
Відповідно до цього закону, змінені строки, за які страховик повинен
виплатити потерпілому у ДТП відшкодування. Відтепер, страховик
зобов’язаний виплатити страхове відшкодування не пізніше, ніж через 15
днів з моменту узгодження з потерпілим його розміру, а весь процес
врегулювання не повинен перевищувати 90 днів з моменту звернення до
страховика з заявою про виплату. Крім запровадження Європротоколу та
суттєвих змін у процесі врегулювання страхових випадків, згаданим
законом встановлено також виключний перелік документів, які страховик
має право вимагати у страхувальника, ліквідовано короткострокові
договори та різні типи полісів. Відтепер існуватиме поліс лише одного
типу (який раніше називався І типом і передбачав страхування
відповідальності всіх осіб, які експлуатують вказаний у полісі
транспортний засіб на законних підставах), а також у страхувальників
з’явилась можливість обирати періоди (місяці), на які розповсюджується
дія полісу, що зменшує вартість страхування.
Ці та інші новації спрямовані на спрощення взаємовідносин страхувальників, страховиків та органів Державтоінспекції.
Також повідомимо, що у Європі ідея оформлення ДТП без участі
представників дорожньої поліції почала реалізовуватися ще в 50-х роках
минулого століття. Зараз в більшості країн ЄС водіям, які потрапили в
ДТП, достатньо заповнити бланк європротоколу для того, щоб оформити цю
подію. А у деяких країнах дорожня поліція взагалі не уповноважена
займатися оформленням ДТП, це прерогатива страхових компаній. Лицьова
сторона бланку європротоколу за структурою глав ідентична в усіх країнах
де він запроваджений, відрізняється тільки мова, на якій надруковано
бланк. Це зроблено спеціально, щоб водії різних країн, які роз’їзджають
дорогами Європи, могли швидко зорієнтуватися в разі, якщо вони
потраплять в ДТП на території іншої країни.
Авторськими правами на «лицьову» сторону бланка Європротоколу володіє
Європейський комітет страхування і, за правилами, кожна країна, яка
впроваджує у себе таку систему, повинна отримати згоду на використання
бланка у цієї поважної міжнародної організації. Україна також не стала
виключенням з цього правила.