Розділ IX
ПЕРЕДВИБОРНА АГІТАЦІЯ
Стаття 68. Форми і засоби передвиборної агітації
1. Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої
діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати
за певного кандидата у депутати або партію - суб'єкта виборчого
процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і
будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам
України.
2. Передвиборна агітація може проводитися у таких формах:
1) проведення зборів громадян, інших зустрічей з виборцями;
2) проведення мітингів, походів, демонстрацій, пікетів;
3) проведення публічних дебатів, дискусій, "круглих столів",
прес-конференцій стосовно положень передвиборних програм та політичної
діяльності партій - суб'єктів виборчого процесу чи політичної діяльності
кандидатів у депутати;
4) оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах
масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв'ю, нарисів,
відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень;
5) розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих
агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали
передвиборної агітації;
6) розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами;
7) проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації
фільмів та телепередач чи інших публічних заходів за підтримки партії -
суб'єкта виборчого процесу чи кандидата у депутати, а також
оприлюднення інформації про таку підтримку;
8) публічні заклики голосувати за або не голосувати за партію -
суб'єкта виборчого процесу, кандидата у депутати або публічні оцінки
діяльності цих партій чи кандидатів у депутати;
9) в інших формах, що не суперечать Конституції України та законам України.
3. Політична реклама - це розміщення або поширення матеріалів
передвиборної агітації за допомогою рекламних засобів. До політичної
реклами належить також використання символіки або логотипів партій -
суб'єктів виборчого процесу, а так само повідомлення про підтримку
партією - суб'єктом виборчого процесу або кандидатом у депутати
видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у
таких заходах партії - суб'єкта виборчого процесу чи певного кандидата
у депутати. Реклама друкованих видань (газет, журналів, книг), інших
товарів та послуг з використанням прізвищ чи зображень (портретів)
кандидатів, назв чи символіки партій - суб'єктів виборчого процесу
також є політичною рекламою.
4. Офіційні повідомлення в період виборчого процесу про дії кандидатів
у депутати, які є посадовими особами органів державної влади, органів
влади Автономної Республіки Крим чи органів місцевого самоврядування,
пов'язані з виконанням ними посадових (службових) повноважень,
передбачених Конституцією України та законами України, і підготовлені у
порядку, передбаченому Законом України "Про порядок висвітлення
діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в
Україні засобами масової інформації", не належать до передвиборної
агітації. Такі офіційні повідомлення не повинні містити коментарів
агітаційного характеру, а також відео-, аудіозаписів, кінозйомок,
фотоілюстрацій про дії зазначених осіб як кандидатів у депутати.
5. Не вважається передвиборною агітацією здійснення партією, яка не
має статусу суб'єкта виборчого процесу, заходів, зазначених у пунктах 1
- 7, 9 частини другої цієї статті, з метою популяризації власної
діяльності чи роз'яснення своєї позиції за умови, що під час таких
заходів жодним чином не згадуються партії - суб'єкти виборчого процесу
та кандидати у депутати, а також положення передвиборних програм.
6. Передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів Державного
бюджету України, виділених на забезпечення ведення передвиборної
агітації відповідно до цього Закону, коштів виборчих фондів партій,
кандидатів у депутати в одномандатних округах. Кандидати у депутати,
зареєстровані у загальнодержавному окрузі, можуть здійснювати
передвиборну агітацію за кошти виборчого фонду партії. Використання
власних коштів кандидатів у депутати чи коштів з інших джерел для
проведення передвиборної агітації, у тому числі з ініціативи виборців,
забороняється.
7. Надання партіям, кандидати у депутати від яких зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, друкованих площ у друкованих засобах масової
інформації здійснюється з додержанням принципу рівних умов.
Партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, фінансує із коштів свого виборчого фонду
заходи і матеріали передвиборної агітації та розміщення політичної
реклами на власну підтримку.
Підтримка партією, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, від свого імені проведення концертів, вистав,
спортивних змагань, демонстрацій фільмів, телепередач чи інших
публічних заходів, а також проведення зазначених публічних заходів на
підтримку партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, може здійснюватися лише у разі фінансування
таких заходів із коштів виборчого фонду відповідної партії.
8. Надання кандидатам у депутати в одномандатних округах друкованих
площ у друкованих засобах масової інформації здійснюється з додержанням
принципу рівних умов.
Кандидат у депутати в одномандатному окрузі фінансує із коштів свого
виборчого фонду заходи і матеріали передвиборної агітації та розміщення
політичної реклами на власну підтримку.
Підтримка кандидатом у депутати в одномандатному окрузі від свого
імені проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрацій
фільмів, телепередач чи інших публічних заходів, а також проведення
зазначених публічних заходів на власну підтримку може здійснюватися
лише у разі фінансування таких заходів із коштів виборчого фонду цього
кандидата у депутати в одномандатному окрузі.
9. Партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидат у депутати в одномандатному окрузі
мають право на договірній основі за рахунок коштів відповідного
виборчого фонду орендувати будинки і приміщення усіх форм власності для
проведення зборів, мітингів, дебатів, дискусій та інших публічних
заходів передвиборної агітації.
10. У разі якщо будинок (приміщення) незалежно від форми власності
було на договірній основі за рахунок коштів відповідного виборчого
фонду надано для проведення передвиборного публічного заходу чи
передвиборної агітації одній партії, кандидати у депутати від якої
зареєстровані у загальнодержавному окрузі, або кандидату у депутати в
одномандатному окрузі, власник (володар, користувач) цього будинку
(приміщення) не має права відмовити в його наданні на тих же умовах
іншій партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, або кандидату у депутати в одномандатному
окрузі. Зазначена вимога не стосується приміщень, що перебувають у
власності чи постійному користуванні партії, кандидати у депутати від
якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, або кандидата у
депутати в одномандатному окрузі.
Будинки (приміщення) державної або комунальної форми власності
надаються для проведення передвиборного публічного заходу чи
передвиборної агітації без проведення конкурсу.
11. Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування
не пізніш як за вісімдесят днів до дня голосування обладнують стенди,
дошки оголошень у відведених місцях для розміщення матеріалів
передвиборної агітації партій, кандидати у депутати від яких
зареєстровані у загальнодержавному окрузі, та кандидатів у депутати в
одномандатному окрузі з додержанням принципу рівних умов.
Стаття 69. Інформаційні плакати та матеріали передвиборної агітації
1. Центральна виборча комісія за рахунок коштів
Державного бюджету України, виділених на підготовку і проведення
виборів депутатів, не пізніш як за тридцять п'ять днів до дня виборів
забезпечує виготовлення інформаційних плакатів партій, кандидати у
депутати від яких зареєстровані у загальнодержавному окрузі. Ці плакати
повинні містити передвиборні програми партій (обсягом не більше семи
тисяч восьмисот друкованих знаків), подані ними при реєстрації
кандидатів у депутати, виборчий список партії із зазначенням прізвища,
імені, по батькові, року народження, посади (заняття), місця роботи та
проживання, партійності включених до нього кандидатів у депутати, а
також фотографії перших п'яти кандидатів у депутати. Форма, розмір та
поліграфічне виконання інформаційних плакатів встановлюються
Центральною виборчою комісією.
Центральна виборча комісія погоджує з представником партії у
Центральній виборчій комісії текст та поліграфічне виконання
інформаційного плаката.
2. Окружна виборча комісія за рахунок коштів Державного бюджету
України, що виділяються на підготовку і проведення виборів депутатів,
забезпечує виготовлення не пізніш як за тридцять п'ять днів до дня
виборів погоджених із кандидатами у депутати, зареєстрованими в
одномандатних округах, інформаційних плакатів із розрахунку по дві
тисячі примірників на кожного кандидата у депутати. Плакати повинні
містити біографію кандидата у депутати, його передвиборну програму
(обсягом до трьох тисяч дев'ятисот друкованих знаків), подані ним при
реєстрації, та фотокартку.
3. Центральна виборча комісія забезпечує виготовлення однакової
кількості інформаційних плакатів партій із розрахунку не менш як по два
примірники кожного плаката на кожну виборчу дільницю. Виготовлені
інформаційні плакати партій в установленому Центральною виборчою
комісією порядку передаються відповідним виборчим комісіям.
4. Інформаційні плакати передаються відповідним виборчим комісіям не пізніш як за двадцять днів до дня виборів.
5. Партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидат у депутати, зареєстрований в
одномандатному окрузі, на власний розсуд може виготовляти матеріали
передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчого фонду.
Партія може виготовляти друкований матеріал своєї передвиборної
агітації із застосуванням обладнання, що їй належить. Відомості, що
містяться у цих матеріалах, повинні відповідати вимогам закону.
6. Партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидат у депутати, зареєстрований в
одномандатному окрузі, зобов'язані подати по одному примірнику кожного
друкованого матеріалу передвиборної агітації, виготовленого за рахунок
коштів виборчого фонду партії та із застосуванням обладнання, що їй
належить, або відповідно виготовленого за рахунок коштів виборчого
фонду кандидата, не пізніш як через п'ять днів з дня його виготовлення
до Центральної виборчої комісії.
7. Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити
відомості про замовника цих матеріалів, установу, що здійснила друк,
або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання, що належить
партії, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.
8. Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування не
пізніш як за сто днів до дня виборів відводять місця у людних місцях
для розміщення матеріалів передвиборної агітації.
Стаття 70. Строки проведення передвиборної агітації
1. Партія, кандидати у депутати від якої
зареєстровані у загальнодержавному окрузі, кандидати у депутати мають
право розпочати свою передвиборну агітацію з дня, наступного за днем
прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у
депутати.
2. Передвиборна агітація закінчується о 24 годині останньої п'ятниці перед днем голосування.
3. Передвиборна агітація напередодні дня голосування та в день
голосування забороняється. У цей же час забороняються проведення
масових акцій (зборів, мітингів, походів, демонстрацій, пікетів) від
імені партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидатів в депутати, розповсюдження
агітаційних матеріалів, а також публічні оголошення про підтримку
партією чи окремими кандидатами у депутати проведення концертів,
вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів та телепередач чи інших
публічних заходів.
Стаття 71. Загальний порядок використання засобів масової інформації
1. Передвиборна агітація з використанням засобів
масової інформації усіх форм власності проводиться з дотриманням
принципу рівних умов та в порядку, передбаченому цим Законом.
2. Передвиборна агітація у засобах масової інформації, у тому числі
політична реклама, повинні здійснюватися у формах та з дотриманням вимог
та обмежень, встановлених цією статтею та статтями 68, 70, 72 - 74
цього Закону.
3. Партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидат у депутати в одномандатному окрузі
мають право користуватися засобами масової інформації державної та
комунальної форми власності на умовах, передбачених цим Законом.
4. Порядок надання ефірного часу та друкованих площ за рахунок коштів
Державного бюджету України, виділених на забезпечення ведення
передвиборної агітації відповідно до цього Закону, партіям, кандидати у
депутати від яких зареєстровані у загальнодержавному окрузі,
кандидатам у депутати встановлюється Центральною виборчою комісією не
пізніш як за вісімдесят днів до дня голосування.
5. Передвиборна агітація в засобах масової інформації усіх форм
власності за рахунок коштів виборчих фондів партій, кандидатів у
депутати в одномандатних округах здійснюється на умовах рівної оплати
за одиницю ефірного часу чи друкованої площі.
6. Розцінки вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу
для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих
фондів встановлюються відповідним засобом масової інформації не пізніш
як за сто днів до дня голосування у розмірі, що не може перевищувати
розміру середньоарифметичного значення ціни за комерційну рекламу
(рекламу, розповсюдження якої має на меті отримання прибутку) за перші
три квартали року, що передує року проведення виборів депутатів. При
цьому засоби масової інформації можуть розрахувати такі розцінки
вартості одиниці друкованої площі чи ефірного часу окремо для робочих
днів і окремо для вихідних та святкових днів, а також окремо для різних
за кількістю потенційної аудиторії періодів ефірного часу чи друкованої
площі.
7. Засоби масової інформації, зареєстровані після 1 березня року, що
передує року проведення чергових виборів народних депутатів України,
встановлюють розцінки вартості одиниці друкованої площі чи ефірного
часу на підставі даних за весь період їх діяльності в порядку,
встановленому частиною шостою цієї статті. Розміри розцінок таких
засобів масової інформації не можуть перевищувати розмірів розцінок
відповідно газети "Голос України" (для друкованих засобів масової
інформації) та Національної телекомпанії України, Національної
радіокомпанії України (для телерадіоорганізацій).
8. Розцінки вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу
для проведення передвиборної агітації не можуть змінюватися протягом
виборчого процесу. Засіб масової інформації не може надавати знижки чи
встановлювати надбавки на оплату друкованої площі чи ефірного часу
партіям, кандидати у депутати від яких зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидатам в депутати в одномандатних
округах.
9. Засіб масової інформації, який надав ефірний час або друковану
площу для проведення передвиборної агітації одній партії, кандидати у
депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, одному
кандидату у депутати за рахунок коштів відповідного виборчого фонду, не
може відмовити у наданні ефірного часу чи друкованої площі на тих же
умовах іншій партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, іншому кандидату у депутати. Засіб масової
інформації може відмовити у наданні ефірного часу чи друкованої площі
партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидату у депутати в разі, якщо надані для
поширення матеріали не відповідають вимогам частин п'ятої чи дев'ятої
статті 74 цього Закону.
10. Засоби масової інформації у разі оприлюднення результатів
опитування громадської думки, пов'язаного з виборами депутатів,
зобов'язані зазначити замовника опитування, повну назву організації, що
проводила опитування, час його проведення, територію, яку охоплювало
опитування, розмір та спосіб формування соціологічної вибірки опитаних,
метод опитування, точне формулювання питань, можливу статистичну
похибку.
11. Вимоги, встановлені частинами п'ятою - дев'ятою цієї статті, не
поширюються на друковані засоби масової інформації, засновниками
(власниками) яких є партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані
у загальнодержавному окрузі, кандидати у депутати в одномандатних
округах для ведення власної передвиборної агітації.
Стаття 72. Порядок використання електронних (аудіовізуальних) засобів масової інформації
1. Телерадіоорганізації усіх форм власності
зобов'язані не пізніш як за дев'яносто днів до дня голосування
опублікувати в друкованих засобах масової інформації розцінки вартості
однієї хвилини (секунди) ефірного часу. Телерадіоорганізації, які
ведуть мовлення на загальнонаціональних каналах, здійснюють таку
публікацію в газетах "Голос України" та "Урядовий кур'єр", регіональні
та місцеві телерадіоорганізації - у відповідних регіональних та
місцевих друкованих засобах масової інформації державної чи комунальної
форми власності.
2. Ефірний час для проведення передвиборної агітації за рахунок і в
межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку і
проведення виборів, надається телерадіоорганізаціями державної та
комунальної форми власності між дев'ятнадцятою і двадцять другою
годинами.
3. Час мовлення (розклад мовлення) телерадіоорганізацій, які мають
ліцензії Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення
на право користування загальнонаціональними каналами мовлення,
змінюється (без зміни обсягу мовлення) на час розповсюдження програм
передвиборної агітації за рахунок коштів Державного бюджету України,
виділених на підготовку і проведення виборів, під час виборчого процесу
з метою забезпечення регіональним телерадіоорганізаціям державної та
комунальної форми власності можливостей поширення таких програм у
відповідних регіонах.
4. Телерадіоорганізації надають кожній партії - суб'єкту виборчого
процесу ефірний час для проведення передвиборної агітації за рахунок і в
межах коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і
проведення виборів, у загальному обсязі не менше 60 хвилин на
загальнонаціональному телеканалі та 60 хвилин на загальнонаціональному
радіоканалі, а також по 20 хвилин на регіональних телеканалах та по 20
хвилин на регіональних радіоканалах у кожному з регіонів. Кандидатам у
депутати, зареєстрованим в одномандатному окрузі надається по 20 хвилин
на відповідних регіональних телеканалах та по 20 хвилин на
регіональних радіоканалах. Цей час партії надається на кожному із
зазначених каналів у двох рівних частках від загального обсягу
виділеного часу.
5. Попередній розклад ефірного часу трансляції передвиборних
агітаційних теле-, радіопрограм із зазначенням дати і часу виходу їх в
ефір (без зазначення конкретних учасників програм) складається
загальнонаціональними та регіональними телерадіоорганізаціями державної
та комунальної форми власності, з якими укладено угоди на
розповсюдження матеріалів передвиборної агітації партій за рахунок і в
межах коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і
проведення виборів, під час виборчого процесу. Такий розклад
надсилається до Центральної виборчої комісії не пізніш як за п'ятдесят
сім днів до дня виборів.
6. Черговість надання партіям - суб'єктам виборчого процесу та
кандидатам у депутати, зареєстрованим в одномандатному окрузі ефірного
часу на радіо та телебаченні в межах розкладу, зазначеного у частині
п'ятій цієї статті, визначається не пізніш як за п'ятдесят три дні до
дня виборів за результатами жеребкувань, що проводяться Центральною
виборчою комісією, за участю представників партій у Центральній
виборчій комісії, кандидатів у депутати, зареєстрованих в
одномандатному окрузі або відповідних уповноважених осіб партій, чи
довірених осіб кандидатів у депутати, зареєстрованих в одномандатному
окрузі.
7. Результати жеребкування, проведеного відповідно до частини шостої
цієї статті та складений за його підсумком розклад ефірного часу із
зазначенням передвиборних агітаційних теле-, радіопрограм, конкретної
дати і часу виходу їх в ефір за рахунок коштів Державного бюджету
України, що виділяються на підготовку і проведення виборів,
публікуються відповідно в газетах "Голос України" та "Урядовий кур'єр",
місцевих друкованих засобах масової інформації державної та
комунальної форми власності у триденний строк з дня затвердження їх
Центральною виборчою комісією.
8. Оплата наданого партії, кандидату у депутати, зареєстрованому в
одномандатному окрузі, ефірного часу здійснюється Центральною виборчою
комісією згідно із затвердженими ними кошторисами в межах коштів
Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення
виборів, та за угодами, що укладаються відповідно між Центральною
виборчою комісією і Національною телекомпанією України, Національною
радіокомпанією України, регіональною телерадіоорганізацією державної чи
комунальної форми власності.
9. Впродовж 20 хвилин до і після теле-, радіотрансляції передвиборної
агітаційної теле-, радіопрограми партії забороняється на тому ж каналі
мовлення в будь-якій формі коментувати чи оцінювати зміст передвиборної
агітаційної програми, дії партії, кандидатів у депутати.
10. Ефірний час за рахунок коштів виборчого фонду надається на
підставі угоди, що укладається від імені партії чи кандидата у депутати
в одномандатному окрузі розпорядником поточного рахунку виборчого
фонду з телерадіоорганізацією будь-якої форми власності. Без укладення
такої угоди та надходження коштів на рахунок телерадіоорганізації
надання ефірного часу забороняється.
11. Телерадіоорганізації зобов'язані здійснювати аудіо-, відеозаписи
усіх передач, що містять передвиборну агітацію, і зберігати їх протягом
тридцятиденного строку з дня офіційного оприлюднення результатів
виборів.
12. Телерадіоорганізації усіх форм власності за письмовими запитами
Центральної виборчої комісії, Національної ради України з питань
телебачення і радіомовлення зобов'язані надавати всю інформацію про
виділення ефірного часу партії, кандидату у депутати в одномандатному
окрузі для проведення передвиборної агітації, а в разі необхідності -
копії відповідних угод, платіжних документів і передач у запису на
плівці та інших носіях інформації.
13. Замовниками політичної реклами під час виборчого процесу для
показу телерадіоорганізаціями можуть бути тільки партії, кандидати у
депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, та
кандидати у депутати в одномандатних округах. Протягом демонстрації
політичної реклами обов'язково демонструється повна назва (або
прізвище, ім'я та по батькові) її замовника у формі текстового
повідомлення, яке має займати не менше п'ятнадцяти відсотків площі
екрана і бути виконане контрастним кольором до фону та бути сприйнятним
для глядача.
Стаття 73. Порядок використання друкованих засобів масової інформації
1. Партія, кандидати у депутати від якої
зареєстровані у загальнодержавному окрузі, має право за рахунок і в
межах коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і
проведення виборів, опублікувати в однаковому для всіх партій
поліграфічному виконанні в газетах "Голос України" та "Урядовий
кур'єр", а також в одному з регіональних (місцевих) друкованих засобів
масової інформації державної чи комунальної форми власності кожного з
регіонів свою передвиборну програму обсягом не більше семи тисяч
восьмисот друкованих знаків. Кандидат у депутати, зареєстрований в
одномандатному окрузі має право за рахунок і в межах коштів Державного
бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів,
опублікувати в однаковому для всіх кандидатів поліграфічному виконанні в
одному з регіональних (місцевих) друкованих засобів масової інформації
державної чи комунальної форми власності свою передвиборну програму
обсягом не більше трьох тисяч дев'ятисот друкованих знаків.
Угода про публікацію вказаних матеріалів з редакціями зазначених
засобів масової інформації укладається відповідно Центральною виборчою
комісією.
2. Редакції газет "Голос України" та "Урядовий кур'єр", а також
редакції регіональних друкованих засобів масової інформації державної
форми власності, з якими укладено угоди про опублікування передвиборних
програм партій - суб'єктів виборчого процесу, кандидатів у депутати,
зареєстрованих в одномандатному окрузі зобов'язані надіслати не пізніше
ніж за п'ятдесят п'ять днів до дня виборів депутатів до Центральної
виборчої комісії конкретні дати виходу у світ номерів відповідних
видань з програмами із зазначенням місця розташування цих програм у
кожному номері видання (номери шпальт).
3. Черговість друкування передвиборних програм за рахунок коштів
Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення
виборів у засобах масової інформації, передбачених частиною першою цієї
статті, встановлюється не пізніш як за п'ятдесят три дні до дня
виборів Центральною виборчою комісією шляхом жеребкування за участю
відповідно представників партій у Центральній виборчій комісії або
уповноважених осіб партій, кандидатів, довірених осіб кандидатів у
відповідному одномандатному виборчому окрузі.
4. Результати жеребкування щодо черговості друкування передвиборних
програм партій (кандидатів) оприлюднюються відповідно у газетах "Голос
України" та "Урядовий кур'єр", у регіональних (місцевих) друкованих
засобах масової інформації державної чи комунальної форми власності у
триденний строк після дня їх затвердження Центральною виборчою комісією.
5. Друковані засоби масової інформації усіх форм власності зобов'язані
не пізніш як за дев'яносто днів до дня голосування опублікувати
розцінки одиниці вартості друкованої площі. Загальнодержавні друковані
засоби масової інформації здійснюють таку публікацію в газетах "Голос
України" та "Урядовий кур'єр", а регіональні та місцеві - у відповідних
регіональних та місцевих друкованих засобах масової інформації
державної чи комунальної форми власності.
6. Партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидат у депутати в одномандатному окрузі
мають право за рахунок коштів свого виборчого фонду публікувати
агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації будь-яких
форм власності, що видаються в Україні, за винятком засобів масової
інформації, зазначених у частині вісімнадцятій статті 74 цього Закону.
7. Матеріали передвиборної агітації, передбачені в частині шостій цієї
статті, публікуються на підставі угоди, що укладається від імені
партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у
загальнодержавному окрузі, кандидата у депутати в одномандатному окрузі
розпорядником поточного рахунку відповідного виборчого фонду партії,
кандидатом у депутати з редакцією (видавцем) друкованого засобу масової
інформації. Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок
редакції (видавця) друкованого засобу масової інформації публікація цих
матеріалів забороняється. Ця вимога не застосовується до засобу
масової інформації, засновником (власником) якого є партія, кандидати у
депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, кандидат у
депутати в одномандатному окрузі для ведення їх власної передвиборної
агітації.
8. Редакції (видавці) друкованих засобів масової інформації усіх форм
власності за письмовими запитами Центральної виборчої комісії, окружних
виборчих комісій зобов'язані надавати їм усю інформацію про
використання друкованої площі для розміщення агітаційних матеріалів, а в
разі необхідності - надсилати їм копії відповідних угод, платіжних
документів, а також відповідні публікації.
Стаття 74. Обмеження щодо ведення передвиборної агітації
1. Участь у передвиборній агітації забороняється:
1) іноземцям та особам без громадянства, у тому числі через
журналістську діяльність чи у формі участі у концертах, виставах,
спортивних змаганнях, інших публічних заходах, що проводяться на
підтримку чи за підтримки партії - суб'єкта виборчого процесу чи
кандидата у депутати;
2) органам виконавчої влади, органам влади Автономної Республіки Крим
та органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам;
3) у робочий час посадовим і службовим особам органів, зазначених у
пункті 2 цієї частини, крім випадків, коли відповідна посадова чи
службова особа є кандидатом у депутати;
4) членам виборчих комісій протягом строку їх повноважень у відповідних виборчих комісіях.
2. У військових частинах (формуваннях), в установах виконання покарань
і слідчих ізоляторах передвиборна агітація обмежується. Відвідання
військових частин (формувань), установ виконання покарань і слідчих
ізоляторів окремими кандидатами у депутати, їх довіреними особами чи
уповноваженими особами партій забороняється. Зустрічі цих осіб з
виборцями організовуються відповідною окружною виборчою комісією
спільно з командиром військової частини (формування) або керівником
установи виконання покарань чи слідчого ізолятора з обов'язковим
повідомленням не пізніш як за три дні до дня зустрічі всіх уповноважених
осіб партій, кандидатів у депутати в одномандатному окрузі або їх
довірених осіб у відповідному одномандатному окрузі.
3. Забороняється використання приміщень органів державної влади,
органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого
самоврядування, для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів
виборчих фондів партій, кандидатів у депутати в одномандатному окрузі.
4. Забороняється розміщення агітаційних матеріалів та політичної
реклами на будинках і в приміщеннях органів державної влади, органів
влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ і організацій державної та комунальної форми
власності.
5. Поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до
ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу
насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної
цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення
державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання
міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на
права і свободи людини, здоров'я населення, забороняється.
6. Засобам масової інформації, їх посадовим та службовим особам і
творчим працівникам під час виборчого процесу у своїх матеріалах і
передачах, не обумовлених угодами, укладеними відповідно до вимог
частин п'ятої та десятої статті 72 і частин другої та сьомої статті 73
цього Закону, забороняється агітувати голосувати за або не голосувати
за партії, кандидатів у депутати чи поширювати інформацію, яка має
ознаки політичної реклами, безоплатно або яка оплачена з джерел, не
передбачених законом, а так само поширювати будь-яку інформацію з метою
спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного
суб'єкта виборчого процесу. Авторам і ведучим телерадіопередач, які є
кандидатами у депутати, під час виборчого процесу також забороняється у
телерадіопередачах вести передвиборну агітацію.
7. Забороняється розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою.
8. Розміщення носіїв політичної реклами на зовнішній поверхні та
всередині транспортних засобів громадського користування, у тому числі
таксі, розміщення політичної реклами у приміщеннях та на будівлях
станцій метрополітену, автобусних та залізничних вокзалів, портів та
аеропортів, а також розповсюдження матеріалів передвиборної агітації, у
тому числі політичної реклами, через телерадіотрансляційні або інші
інформаційні мережі сповіщання пасажирів та інформаційні табло у
приміщеннях станцій та вагонах метрополітену, автобусних та залізничних
вокзалів, портів та аеропортів, у транспортних засобах громадського
користування забороняється.
9. Забороняється розповсюдження завідомо недостовірних або
наклепницьких відомостей про партію - суб'єкта виборчого процесу або
про кандидата у депутати, недостовірний або наклепницький характер яких
встановлено у судовому порядку.
10. У разі встановлення судом при розгляді виборчого спору повторного
або одноразового грубого порушення засобом масової інформації вимог
цього Закону суд приймає рішення про тимчасове (до закінчення виборчого
процесу) зупинення дії ліцензії або про тимчасову заборону (до
закінчення виборчого процесу) випуску друкованого видання.
11. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення
своїм рішенням припиняє трансляцію на території України, в тому числі
операторами телекомунікацій, іноземних телеканалів, у діяльності яких
порушується норма щодо заборони громадянам іноземних держав, особам без
громадянства ведення передвиборної агітації через журналістську
діяльність або в діяльності яких містяться заклики до ліквідації
незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом,
порушення суверенітету і територіальної цілісності України, підриву її
безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганда війни,
насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної,
релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я
населення.
12. Партія - суб'єкт виборчого процесу, кандидат у депутати мають
право звернутися до засобу масової інформації, що оприлюднив
інформацію, яку партія або кандидат вважають недостовірною, з вимогою
опублікувати їх відповідь. Засіб масової інформації, що оприлюднив
відповідний матеріал, не пізніш як через три дні після дня звернення з
вимогою про відповідь, але не пізніш останнього дня перед днем
голосування зобов'язаний надати партії, кандидату у депутати, щодо яких
поширено недостовірну інформацію, можливість оприлюднити відповідь:
надати такий самий ефірний час відповідно на телебаченні чи радіо або
опублікувати в друкованому засобі масової інформації наданий партією чи
кандидатом матеріал, який повинен бути набраний таким самим шрифтом і
розміщений під рубрикою "відповідь" на тому ж місці шпальти в обсязі не
меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Відповідь повинна
містити посилання на відповідну публікацію в друкованому засобі масової
інформації, передачу на телебаченні, радіо та на інформацію, що
спростовується. Відповідь не повинна містити прямих закликів до
голосування за або не голосування за певні партії, кандидатів у
депутати. Відповідь має бути оприлюднена без додатків, коментарів та
скорочень і здійснюватися за рахунок засобу масової інформації.
Відповідь на відповідь не надається.
13. Забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується
наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або
безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять
візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що
вартість таких товарів не перевищує три відсотки мінімального розміру
заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних
білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або
надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або
безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних
паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що
супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не
голосувати за певну партію чи кандидата у депутати або згадуванням назви
партії чи імені кандидата, є непрямим підкупом виборців.
14. Центральна виборча комісія забезпечує розміщення в
загальнодержавних засобах масової інформації, передбачених цією
частиною, роз'яснення щодо заборони надання виборцям, закладам,
установам, організаціям, а також виборчим комісіям та їх членам товарів
(крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки,
прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три
відсотки мінімального розміру заробітної плати), послуг, робіт, цінних
паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей
(непрямого підкупу). Текст роз'яснення затверджується Центральною
виборчою комісією і один раз на тиждень друкується в газетах "Голос
України" та "Урядовий кур'єр" на першій сторінці та транслюється на
перших каналах Національної телекомпанії України та Національної
радіокомпанії України, починаючи за шістдесят днів до дня голосування
за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на
підготовку і проведення виборів.
15. Регіональні (місцеві) телерадіоорганізації державної та
комунальної форми власності своїми передачами не повинні перекривати
передачі передвиборної агітації партій, які транслюються на
загальнонаціональних каналах мовлення.
16. Включення до інформаційних теле- і радіопрограм (випусків новин)
передвиборних агітаційних матеріалів партій, у тому числі політичної
реклами, забороняється. Усі матеріали передвиборної агітації повинні
бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі.
17. Забороняється переривати передачі передвиборних програм партій рекламою товарів, робіт, послуг та іншими повідомленнями.
18. Забороняється проведення передвиборної агітації в зарубіжних
засобах масової інформації, що діють на території України, а також у
зареєстрованих в Україні засобах масової інформації, в яких частка
зарубіжної власності перевищує п'ятдесят відсотків.
19. Засоби масової інформації не несуть відповідальності за зміст
передвиборної агітації, яка була розміщена відповідно до угод із
замовниками, крім випадків, передбачених:
1) частиною п'ятою цієї статті;
2) частиною дев'ятою цієї статті, якщо засобу масової інформації було
достовірно відомо про наявність відповідного рішення суду.
20. Забороняється розміщення матеріалів передвиборної агітації,
політичної реклами, у тому числі повідомлень про перебіг виборчого
процесу, на об'єктах культурної спадщини.
21. Кандидатам у депутати забороняється використовувати для проведення
передвиборної агітації службовий транспорт, зв'язок, устаткування,
приміщення, інші об'єкти та ресурси за місцем роботи, службові чи
виробничі наради, збори колективу, а також залучати для передвиборної
агітації або використовувати для будь-якої роботи, пов'язаної з
проведенням передвиборної агітації, таких осіб:
1) кандидатам у депутати, які займають посади в органах державної
влади чи в інших державних органах, органах влади Автономної Республіки
Крим, органах місцевого самоврядування, - посадових та службових осіб
органів державної влади чи інших державних органів, органів влади
Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (крім
осіб, які перебувають на посадах помічника-консультанта народного
депутата України);
2) кандидатам у депутати, які займають посади, у тому числі за
сумісництвом, на підприємствах незалежно від форми власності, виду
діяльності і галузевої належності, у закладах, установах, організаціях,
військових частинах (формуваннях), утворених відповідно до законів
України, - підлеглих їм осіб за місцем роботи (у робочий час).
22. Забороняється виготовлення та розповсюдження друкованих
передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про
замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу,
яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за
випуск.
23. З часу припинення передвиборної агітації відповідно до частини
другої статті 70 цього Закону забороняються проведення агітаційних
заходів, розповсюдження передвиборних агітаційних матеріалів у засобах
масової інформації, демонстрація агітаційних фільмів чи кліпів,
розповсюдження виборчих листівок, плакатів, інших друкованих
агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали
передвиборної агітації, публічні заклики голосувати за чи не
голосувати за партії - суб'єкти виборчого процесу, кандидатів у
депутати в одномандатному окрузі або публічна оцінка діяльності цих
партій чи кандидатів у депутати. Передвиборні агітаційні матеріали
знімаються з 24 години останньої п'ятниці перед днем голосування
відповідними службами місцевих органів виконавчої влади та органів
місцевого самоврядування.
24. Перешкоджання здійсненню права на проведення передвиборної
агітації, а також порушення встановленого законом порядку проведення
такої агітації тягнуть за собою відповідальність, встановлену законами
України.
25. У разі надходження до Центральної виборчої комісії або окружної
виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають
ознаки вчинення злочину чи адміністративного правопорушення, відповідна
виборча комісія невідкладно звертається до відповідних правоохоронних
органів щодо перевірки зазначеного повідомлення та реагування
відповідно до законів України.
|